Zákonná odpovědnost za vady

Zákonná odpovědnost za vady 

Vadné plnění (článek X. VOP)

A) Obecná ustanovení

1) Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí kupujícím nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží:

a) odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem;

b) je vhodné k účelu, pro který ho kupující požaduje a s nímž prodávající souhlasil, a

c) je dodáno s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci.

2) Prodávající zejména odpovídá kupujícímu, že vedle ujednaných vlastností:

a) je zboží vhodné k účelu, k němuž se zboží tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem;

b) zboží množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na případná veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením. Prodávající není vázán veřejným prohlášením podle předchozí věty, pokud si ho nebyl vědom nebo pokud bylo v době uzavření kupní smlouvy upraveno alespoň srovnatelným způsobem, jakým bylo učiněno, anebo pokud na rozhodnutí o koupi nemohlo mít vliv;

c) je zboží dodáno s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat.

Tento odstavec neplatí, pokud prodávající kupujícího před uzavřením kupní smlouvy zvlášť upozornil, že se některá vlastnost zboží liší a kupující s tím při uzavírání smlouvy výslovně souhlasil.

3) Prodávající odpovídá kupujícímu také za vadu způsobenou nesprávnou montáží nebo instalací, která byla podle smlouvy provedena prodávajícím nebo na jeho odpovědnost. To platí i v případě, že byla montáž nebo instalace provedena kupujícím a vada nastala v důsledku nedostatku v návodu, který k ní poskytl prodávající nebo poskytovatel digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu, jde-li o věc s digitálními vlastnostmi.

4) Kupující může vytknout vadu, která se na zboží projeví v době dvou (2) let od převzetí, nestanoví-li obecně závazný předpis nebo tyto VOP jinak. Tato doba neběží po dobu, po kterou kupující nemůže zboží užívat v případě, že vadu vytkl oprávněně.

5) Projeví-li se vada v průběhu jednoho (1) roku od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí, ledaže to povaha zboží nebo vady vylučuje. Tato doba neběží po dobu, po kterou kupující nemůže věc užívat, v případě, že vadu vytkl oprávněně.

6) Kupující bere na vědomí skutečnost, že u případných dárků podle čl. IV. odst. 14) těchto VOP se odst. 1) až 5) na tyto dárky neuplatní.

7) Prodávající může nad rámec zákonné odpovědnosti prodávajícího za vady zboží poskytnout kupujícímu záruku za jakost. Zdali prodávající kupujícímu poskytuje záruku za jakost ve vztahu ke konkrétnímu zboží, obsah této případné záruky za jakost a podmínky jejího uplatnění je vždy uvedeno u jednotlivého zboží v rámci internetového obchodu prodávajícího. Není-li u konkrétního zboží v rámci internetového obchodu prodávajícího uvedeno, že prodávající poskytuje záruku za jakost tohoto zboží a nepřevezme-li prodávající záruku za jakost ani jiným způsobem, platí, že kupujícímu záruka za jakost nenáleží.

B) Zvláštní ustanovení k věci s digitálními vlastnostmi

8) Je-li předmětem koupě hmotná movitá věc, která je propojena s digitálním obsahem nebo službou digitálního obsahu takovým způsobem, že by bez nich nemohla plnit své funkce (dále jen „věc s digitálními vlastnostmi“), a mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu, může kupující vytknout vadu, která se na nich vyskytne nebo projeví v době dvou (2) let od převzetí. Má-li být plněno po dobu delší dvou (2) let, má kupující právo z vady, která se vyskytne nebo projeví v této době. Tato doba neběží po dobu, po kterou kupující nemůže zboží užívat v případě, že vadu vytkl oprávněně.

9) Je-li předmětem kupní smlouvy věc s digitálními vlastnostmi prodávající zabezpečí, že budou kupujícímu poskytovány ujednané aktualizace digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu. Vedle ujednaných aktualizací prodávající zabezpečí, že budou kupujícímu poskytovány aktualizace, které jsou nezbytné, aby si zboží po převzetí uchovalo vlastnosti podle odst. 1) a odst. 2) tohoto článku, a že bude na jejich dostupnost upozorněn:

a) po dobu dvou let, mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu, a je-li ujednáno poskytování po dobu delší dvou let, po celou tuto dobu;

b) po dobu, po kterou to kupující může rozumně očekávat, mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytnuty jednorázově; to se posoudí podle druhu a účelu zboží, povahy digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu a s přihlédnutím k okolnostem při uzavření kupní smlouvy a povaze závazku.

Tento odstavec se nepoužije v případě, že prodávající kupujícího před uzavřením kupní smlouvy zvlášť upozornil, že aktualizace poskytovány nebudou a kupující s tím při uzavírání kupní smlouvy výslovně souhlasil.

10) Neprovedl-li kupující aktualizaci podle odst. 9) v přiměřené době, nemá práva z vady, která vznikla pouze v důsledku neprovedené aktualizace. To neplatí v případě, že kupující nebyl upozorněn na aktualizaci nebo na důsledky jejího neprovedení anebo aktualizaci neprovedl či ji provedl nesprávně v důsledku nedostatku v návodu.

11) Mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu a projeví-li se nebo vyskytne-li se vada v době podle odstavce 9), písm. a), má se za to, že jsou digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány vadně.

Práva kupujícího z vadného plnění (článek XI. VOP)

1) Má-li zboží vadu, může kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může požadovat

a) dodání nového zboží bez vady (výměna) nebo dodání chybějící věci, nebo

b) opravu zboží,

ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by zboží mělo bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího. Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by mělo zboží bez vady. Prodávající odstraní vadu v přiměřené době po jejím vytknutí tak, aby tím kupujícímu nezpůsobil značné obtíže, přičemž se zohlední povaha zboží a účel, pro který kupující zboží koupil, nejdéle však ve lhůtě podle odst. 9). K odstranění vady převezme prodávající zboží na vlastní náklady. Vyžaduje-li to demontáž zboží, jehož montáž byla provedena v souladu s povahou a účelem zboží předtím, než se vada projevila, prodávající provede demontáž vadného zboží a montáž opraveného nebo nového zboží anebo uhradí náklady s tím spojené. Nepřevezme-li kupující zboží v přiměřené době poté, co jej prodávající vyrozuměl o možnosti zboží po opravě převzít, náleží prodávajícímu úplata za uskladnění. Neujednají-li smluvní strany její výši, platí za ujednanou výše obvyklá.

2) Kupující může požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny reklamovaného zboží nebo odstoupit od kupní smlouvy ve vztahu k reklamovanému zboží, pokud

a) prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s odst. 1);

b) se vada projeví opakovaně;

c) je vada podstatným porušením kupní smlouvy, nebo

d) je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.

Přiměřená sleva se určí jako rozdíl mezi hodnotou zboží bez vady a vadného zboží, které kupující obdržel. Kupující nemůže odstoupit od smlouvy, je-li vada zboží nevýznamná; má se za to, že vada není nevýznamná. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží zboží nebo co mu kupující prokáže, že zboží prodávajícímu odeslal.

3) Právo z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud vadu sám způsobil. Vadou zboží není opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním nebo u použitého zboží opotřebení odpovídající míře jeho předchozího používání. Práva z vadného plnění se nevztahují zejména na vadu zboží, která vznikla:

a) užíváním zboží v rozporu s obecně známými pravidly jeho užívání;

b) neodbornou montáží nebo jiným neodborným uvedením zboží do provozu;

c) neodborným nebo nešetrným zacházením se zbožím;

d) použitím zboží v rozporu s jeho účelem nebo návodem k obsluze nebo pokyny uvedenými na obalu nebo v záručním listu;

e) mechanickým poškozením nebo opotřebením zboží;

f) v důsledku přirozených změn materiálu, z nichž je zboží vyrobeno;

g) živelnými pohromami nebo vyšší mocí;

h) nedovolenými zásahy do zboží,

i) používáním zboží v podmínkách, které neodpovídají svým charakterem (např. svojí teplotou, prašností, vlhkostí, chemickými a mechanickými vlivy prostředí) prostředí, které je výrobcem určeno, nebo které jednoznačně vyplývá z povahy věci;

j) poškozením zboží v důsledku nadměrného zatěžování nebo používání v rozporu s všeobecnými zásadami bezpečného chování a manipulování se zbožím;

k) na opotřebení způsobené obvyklým užíváním zboží;

l) nedodržením podmínek pro skladování zboží, apod.;

m) u zboží prodávaného za nižší cenu za vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána;

n) u použitého zboží za vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou mělo zboží při převzetí kupujícím.

4) Práva z odpovědnosti za vady se nevztahují na případné dárky podle čl. IV. odst. 14) těchto VOP.

5) Kupující vytýká vady zboží prodávajícímu u prodávajícího. Prodávající umožňuje kupujícímu uplatnit reklamaci (vytknout vadu) vyplněním a odesláním vzorového formuláře pro reklamaci zboží. Formulář pro reklamaci zboží tvoří přílohu těchto VOP a dále se nachází v rámci internetového obchodu prodávajícího v záložce „Vše o nákupu - Formuláře ke stažení“. Reklamaci lze:

a) učinit osobně zejména v provozovně prodávajícího na adrese MK FLORIA spol. s r.o., Bečovská 1326/9, PRAHA 10 – Uhříněves, PSČ 104 00 v pracovní dny od 8:00 hod do 15:30 hod. V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamací.

b) zasláním reklamace nebo vyplněného vzorového formuláře pro reklamaci zboží na emailovou adresu prodávajícího mkfloria@mkfloria.cz;

c) zasláním reklamace nebo vyplněného vzorového formuláře pro reklamaci zboží na kontaktní adresu prodávajícího MK FLORIA spol. s r.o., Bečovská 1326/9, PRAHA 10 – Uhříněves, PSČ 104 00.

6) Vytknutí vady podle odst. 5) probíhá tak, že kupující prodávajícímu předá / odešle zejména:

a) reklamaci nebo vyplněný formulář pro reklamaci zboží, ve kterém bude zejména podrobně popsána vada zboží, navrhovaný způsob řešení reklamace a e-mailový nebo telefonní kontakt na kupujícího. Pokud se vada nevyskytuje trvale, je nutné ve formuláři pro reklamaci zboží jednoznačně uvést podmínky, za kterých se vada projevuje. Běh lhůty pro vyřízení reklamace začíná až ode dne předložení úplné a kompletní reklamace nebo úplného a v dostatečném rozsahu vyplněného formuláře pro reklamaci zboží kupujícím prodávajícímu.

b) doklad o nákupu zboží u prodávajícího. Bez přiložení dokladu o nákupu zboží u prodávajícího musí kupující jiným věrohodným způsobem prokázat, že reklamované zboží zakoupil u prodávajícího a kdy. Běh lhůty pro vyřízení reklamace začíná až ode dne předložení dokladu o nákupu nebo ode dne prokázání skutečností podle předchozí věty kupujícím prodávajícímu jiným způsobem.

c) reklamované zboží. Reklamované zboží musí být kompletní a zabaleno pokud možno v původním (či v jinak adekvátním) obalu. V případě, že kupující nedodá reklamované zboží kompletní a jeho kompletnost je nezbytná ke zjištění existence reklamované vady a/nebo k jejímu odstranění, běh lhůty pro vyřízení reklamace začíná až ode dne dodání chybějících částí. V případě reklamace provedené zasláním zboží prodávajícímu, musí být zásilka zabalena ve vhodném obalu a zaslána prodávajícímu vhodným způsobem s ohledem na povahu zboží.

Běh lhůty pro vyřízení reklamace začíná až ode dne předložení a doručení všech listin a kompletního zboží tak, jak je uvedeno v písm. a) až c) tohoto odstavce. Do této doby není reklamace považována za řádnou a úplnou.

7) Prodávající kupujícímu vystaví:

a) při uplatnění reklamace potvrzení o tom, kdy kupující právo z odpovědnosti za vady uplatnil, co je obsahem reklamace, jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje, a kontaktní údaje kupujícího pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace. Pokud kupující uplatnil reklamaci odesláním zboží, zašle prodávající kupujícímu toto potvrzení e-mailem, s čímž kupující souhlasí;

b) po vyřízení reklamace potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace (dále jen „reklamační protokol“). Reklamační protokol bude kupujícímu dodán společně s reklamovaným zbožím.

8) Dopravu reklamovaného zboží k prodávajícímu nese na své náklady a nebezpečí kupující vyjma případu uvedeného v odst. 1) a v odst. 12). V případě odesílání zboží prodávajícímu musí kupující zboží vhodně a dostatečně pojistit.

9) Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a kupující o tom musí být informován nejpozději do třiceti (30) dnů ode dne řádného a úplného uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Po marném uplynutí lhůty podle předchozí věty může kupující od kupní smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu. Je-li předmětem reklamace poskytnutí digitálního obsahu, musí být reklamace vyřízena v přiměřené době s přihlédnutím k povaze digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu a k účelu, pro nějž je kupující požadoval.

10) Kupující je povinen poskytnout osobě vyřizující reklamaci veškerou nezbytnou součinnost k ověření existence reklamované vady a k jejímu odstranění.

11)Kupující bude prodávajícím vyrozuměn o vyřízení reklamace emailem.

12) Kupující má nárok na náhradu nákladů spojených s reklamací v nutné výši v případě, že reklamace byla prodávajícím uznána jako oprávněná.